22 грудня 2021 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, постановою № 2841 збільшила тариф ТОВ “Інфокс” на водопостачання суб’єктам господарювання до 6.48 грн за м3 ( без ПДВ). Головні чинники, що спричинили збільшення тарифу – зростання цін на електроенергію та мінімальної заробітної плати.
Підвищення ціни підприємствами, що надають послуги водопостачання кінцевим споживачам, це було лише питання часу. І от, 31 січня 2022 року, на сайті Усатівської сільської ради з’явилось повідомлення про намір встановлення нового тарифу на водопостачання абонентам КП “Міжлиманське”
Згідно рішення Усатівської сільської ради, КП “Міжлиманське” надає послуги з водопостачання мешканцям сіл Іллінка, Ковалівка,Тихе, Чоботарівка, Нова Ковалівка, Августівка,Черевичне, Протопопівка, Латівка та Усатове.
До повідомлення, Усатівська сільська ради, додала відсканований папірець під назвою “Повна собівартість та середньозважений тариф на послугу з централізованого водопостачання населених пунктів Усатівської сільської ради комунальним підприємством “Міжлиманське”
У “документі” :
- що не містить інформації про установу у якій він був розроблений,
- немає номера реєстрації, або ознаки аутентичності
- з огляду на нумерацію загублені пункти 5,6
- під яким жодна з посадових осіб Усатівської сільської ради та (або) КП “Міжлиманське” посоромилася поставити підпис,
останнім рядком великим літерами зазначено: “ВАРТІСТЬ 1м3 – 20.64“
Важко сприймати цей папірець серйозно, проте, це показник професійного рівня деяких керівників профільних відділів Усатівської сільської ради та “керівництва” КП “Міжлиманське” . Це справжній документ і його дійсно хочуть використати як підставу для збільшення тарифу. Тож швиденько пробіжимося по помилкам які лежать на поверхні:
Перша помилка у першому ж рядку. Якщо поділити 5282160.76 грн на 680690.82 м3 то отримаємо 7.76грн за м3. Це гуртова ціна з ПДВ за 1 кубічний метр води. Дійсно, за цією ціною КП “Міжлиманське” закуповує воду. Проте, у розрахунках потрібно використовувати ціну без ПДВ, тобто 6.48 грн, яку і зазначено у постанові Національної комісії. Адже ПДВ нараховується наприкінці розрахунку.
У пункті 2.2 “КП Міжлиманське” начебто збирається сплатити 1.7 млн “інших податків і мит”. Нагадаємо що мито – це непрямий податок на товари що переміщуються через кордон, його важко застосувати до водопостачання. Щодо інших податків куди входять податок на землю, податок з власників транспортних засобів, податок на нерухоме майно та інші – то вони за будь яких умов не можуть скласти 15% від повної собівартості. Наприклад, у КП “Южводоканал” ( м. Южне) витрати “пов’язані зі сплатою податків,зборів та інших передбачених законодавством обов’язкових платежів” плануються на рівні 1.55% тобто у 10 разів менше.
У пунктах 2.1 і 3.3 повторяються витрати на банк. І, якщо з сумою 3240 грн на рік легко можливо погодитися то другий видаток у 87 тис. на рік виглядає підозріло і не має логічного пояснення
У пункті 3.6 на відрахування з охорони праці наче як заплановано 480 тис, що складає 17.85% від заробітної плати персоналу на збут та адміністрації. Чинне законодавство дійсно вимагає наявність таких відрахувань але в обсязі від 0.5% тобто у 35 разів менше.
Окремо, потрібно відзначити підозрілий оптимізм стосовно втрат води у процесі транспортування. Так, у розрахунках тарифу для КП “Міжлиманське” зазначено ” втрати і витрати води 0.5%. Це недосяжний у реальному житті відсоток. Для порівняння – припустима похибка побутового лічильника води, в залежності від умов може складати від 4 до 10 відсотків. Підприємства, що не перший рік працюють на ринку втрачають у десятки разів більше питної води, так Пр АТ “АК Київоканал” у 2018 році фактично втратив 22.1%, КП «Южводоканал» у 2021 році планував втрати на рівні 18.9%. Планові втрати і витрати у 0.5% – це відсутність навіть ні фахових знань, а взагалі здорового глузду.
Втім, надихнувшись оптимізмом щодо наднизьких втрат води у мережах, що обслуговує КП “Міжлиманське” зробимо перерахунок:
- з гуртовою ціною води по 6.48 грн ( без ПДВ ),
- прийнявши “інші податки” замість фантастичних 1.7 млн, більш реальними 170 тис,
- відкинувши 87 тис повторної сплати за банківські послуги,
- прийнявши видатки на охорону праці у розмірі 0.5%
та залишивши усі інші чинники у відповідності до “документу”можливо отримати тариф у 15.13 грн.
Чому лише можливо ? Тому що важко уявити що усі ці помилки ненавмисні. Складається враження що невідомий “фахівець” розраховував тариф у зворотному порядку, під цифру бажаного тарифу намагався притягнути складові вводячи громаду в оману. Вийшла відверта халтура. І от цю халтуру повинні затвердити депутати Усатівської сільської ради на найближчій сесії.
Результат голосування хоча в цілому і очікуваний – проте цікавий. Адже частина депутатів буде вимушена вибирати між здоровим глуздом, інтересами виборців, власною репутацією та лояльністю до керівника.