Вдень 25 та 26 жовтня 2017, водії що рухались по трасі Р71 (районі с. Протопопівка) бачили досить неприємну картину — на узбіччі крутого повороту декілька чоловіків у ватниках, завзято рубали молоді дерева. Зрубані дерева тут же перероблялись — стовбури та гілки, що товстіші — у бортовий “ЗІЛ”, дрібні гілки з листям — на кучу. Мешканці навколишніх сіл, з легким подивом впізнали у чоловіках з сокирами — працівників сільради, а в навантаженому дровами ЗІЛу – приватну автівку водія Августівської сільської ради.
Що ж роблять працівники сільради у робочий час з сокирами та бензопилами, чому рубають неабияк схудлі, в останній час, лісопосадки і куди вивозяться дрова — ці питання носились в повітрі. Задати іх першими голові Августівської сільради Таран О.Г. мала нагоду заступник голови громадської організації “Громадський контроль” – Будник Віра Павлівна. У відповідь голова повідомила, що:
– вирубка здійснюється за її розпорядженням;
– дрова будуть начебто надані трьом малозабезпеченим сім’ям з с. Протопопівка (Прицепівка);
– розпорядження видано начебто у відповідь на звернення автомобілістів на погану видимість повороту та часті аварії.
Від отриманих відповідей питань лише добавилося. Щодо зв’язку дерев на узбіччі з кількістю аварій — це питання ми розберемо трохи нижче. Поки ж зосередимося на наступних:.. Чи знає голова сільради, що повноваження її та її підлеглих закінчуються на межі населених пунктів? Чи знає голова взагалі порядок вирубки зелених насаджень, та чи були виконані всі необхідні законні дії? Чи задумувалась голова над питанням навіщо ж посадка взагалі садиться понад дорогою? Декому ці питання можуть здатися риторичними — але, як показав подальший розвиток подій, тільки не працівникам Августівської сільради.
Отже ми звернулись з письмовим запитом до Августівської сільради, у якому просили надати документи що підтверджують законність вирубки, законність спалювання гілок та листя, законність вивозу дров приватним автотранспортом та прояснити подальшу долю дров. До речі, відповіді на запити щодо стану довкілля повинні надаватися протягом 48 годин, але ж декому “закон не писаний”. Тому, почекавши відповідь стандартні 5 днів ми звернулись до сільської голови телефоном з запитанням — коли ж вони виконають пряму норму закону. У відповідь почули відмовки щодо відсутності інтернету, потім світла, потім знову інтернету. Між черговими відмовками голова повідомила що все зроблено законно, питання щодо вирубки розглянуто на земельній комісії (!) та прийнято рішенням сесії, як раз 26 жовтня. Чому її працівники на початок сесії уже щосили махали сокирами — сором’язлива відповідь: “так вийшло”. Втім, це було останнє що вдалося від неї почути, в подальшому, голова взагалі перестала брати слухавку.
Все коли небудь закінчується, і 6 листопада, тобто на 9 днів пізніше визначеного законом терміну, закінчилось наше очікування – ми отримали електронну відповідь. Окрім наданого рішення сесії щодо “погодження проведення робіт по видаленню стихійної порослі” у відповіді не було нічого значущого. Кому його погодили — невідомо. Невже працівники особисто звертались за дозволом? Чи може сільській голові? Про існування розпорядження сільської голови щодо порубки — немає ні слова. Про подальшу долю дров вивезених на приватній автівці — теж. Зі здивуванням ще раз перечитуємо відповідь- можливо щось пропущено … ? Ні, сільська голова дозволила собі проігнорувати найбільш гарячі запитання. Зате нам для чогось повідомили, що дане питання розглядалося на постійний депутатській комісії. Та більш того, сільрада ще й звернулась до Служби автомобільних доріг в Одеській області, з заявою про необхідність розчищення посадки. Який висновок прийняла земельна комісія та як вона взагалі змогла прийняти його до розгляду, що відповіли сільраді в Службі автомобільних доріг, нам не повідомляють — напевно зберігають інтригу.
Ну що ж, за браком повної інформації залишається робити висновки з деякими припущеннями. Якщо прийняти на віру відповідь Августівської сільради, сільська голова та її працівники мають неабиякий дар передбачення. Вранці 26 жовтня він проявився у повній мірі — працівники кинулися виконувати прийняте в майбутньому рішення сесії. Якщо взяти до уваги менш фантастичний варіант — після розмови з Будник В.П., сільська голова, досить незграбно, вирішила перекласти відповідальність з себе на депутатів.
Можливо у декого з читачів виникло питання, чи можливо було здійснити цю вирубку у відповідальності до закону ? Можливо наша сільска рада, просто не змогла оформити усе належним чином через відсутність фахівців з права? У даному випадку ні. Законом визначено “лише вісім випадків, при виникненні яких у підприємства або фізичної особи-підприємця та/або звичайного громадянина України виникає право видалити зелене насадження ”. “Числених звернень громадян та мети поліпшення безпеки дорожнього руху” серед цих випадків немає.
Спеціально ж для працівників Августівської сільради, між іншим, наших постійних читачів, надаємо брошюру “Видалення зелених насаджень. Що необхідно знати.” від державної екологічної інспекції. Прочитайте уважно, та запам’ятайте словосполучення “Ордер на видалення зелених насаджень”. Це саме те чого у Вас немає .. і не буде.
Залишилося вічне питання — що ж робити далі. На щастя, у цьому питанню все досить просто. Якщо сільська голова не бажає відповідати своїм виборцям — їй прийдеться відповісти працівникам державної екологічної інспекції України. Небайдужі мешканці звернулись як в екологічну інспекцію, так і в поліцію. Після встановлення суми збитку від нелегальної порубки зелених насаджень Усатівська поліція повинна прийняти рішення про кримінальну або адміністративну відповідальність працівників що здійснювали вирубку. Так повинно бути згідно чинного законодавства. Як воно буде насправді — подивимося.
Ну а тепер, як і обіцяли, повернемося до зв’язку дерев на узбіччі з кількістю аварій. Пропоную водіям дещо освіжити в пам’яті правила дорожнього руху. Дві пари картинок ілюструють варіанти входження транспортного засобу в поворот.Зверніть увагу — навіть на навчальних картинках в поворотах на узбіччі присутні дерева. Будь ласка виберіть правильні, з вашої точки зору, варіанти.
Поздоровляємо тих хто зупинив свій вибір на лівих картинках. Дійсно, повертаючи праворуч треба триматись правіше, тобто ближче до узбіччя , а повертаючи ліворуч, треба триматися лівіше, тобто ближче до роздільної лінії. Чому так — достатньо згадати про відцентрову силу, яка намагається завадити автомобілю увійти в поворот. Тому треба залишати відстань під можливе знесення у разі неправильно вибраного швидкісного режиму. Про цеж пишеться і у “Техніці керування автомобілем”. “Щоб завадити виникненню заносу при проїзді крутого повороту, що виникає під дією відцентрованої сили, … потрібно до входження в поворот правильно розташувати транспортний засіб, … знизити швидкість (приблизно на 1/3), при необхідності увімкнути понижену передачу”. Отже, при вході в поворот до автомобіля прикладається сила яка намагається виштовхнути його від центру повороту. Питання де зрубали дерева треба задавати ? Правильно, дерева зрубали як раз у центрі повороту. Навіщо ? Машини ж викидає на іншу сторону. Є лише одне пояснення — у центрі повороту молоді прямі дерева — їх зручніше рубати.
У наших опонентів є ще один аргумент. Мовляв краща оглядовість в повороті повинна сприяти зменшенню аварійності. Можливо це й так. Але й після вирубки поворот “відкритим” не став. Зверніть увагу на фото.
Крім того, давайте не забувати що зменшенню аварійності сприяє:
– правильно вибраний швидкісний режим
– освітлення дороги у нічний час
– нанесена дорожня розмітка
– наявність відбійників у повороті
– наявність знаків попереджень про крутий поворот та обмеження шивдкості
– задовільний стан дорожнього покриття
На останній пункт хотілось звернути особливу увагу. Ось декілька фотографій авто які входять виходять з цього злощасного повороту.
Чудово видно що автівки входячи в правий “закритий” поворот тримаються центру дороги, всупереч наданим вище рекомендаціям. Розгадка цієї “загадки” – дуже проста, стан дорожнього покриття поблизу узбіччя залишає бажати кращого. І ніякими рекомендаціями або вирубками дерев ви не змусите водія входячи в поворот триматись розбитого краю дороги. Втім лобові аварії на цьому перехресті рідкість. Останній резонансний виліт авто з траси, внаслідок чого загинуло дві людини, був спричинений перевищенням швидкості та відволіканням водія на дзвінок мобільного. Вилетіло авто з траси , у повній відповідності до законів фізики, спрямляючи поворот.
Підсумок невеселий. Поворот дійсно аварійний. Основна причина аварій — перевищення швидкості та неякісне дорожнє покриття. Сільрада ж , нишком рубає дерева та пише звернення до Служби автомобільних доріг з заявками на “зачистку” лісопосадки. Зробити ж заявку на встановлення відбійників, знаків обмежень швидкості та на ремонт дорожнього покриття — чомусь не роблять. Можливо нема коли або кому. Поганому танцюристу завжди щось заважає .. на жаль.